Et menneske må kunne trække vejret frit

NordØsten

NordOsten Books

 

 

 

 

 

 

Hugo Hørlych Karlsen: Et menneske må kunne trække vejret frit. Håndbog om ikke-fagdelt samordnet undervisning

Forlaget Hovedland 1987, 117 sider, trykt bog

ISBN 87-88589-49-8

50,00 DKK

 

Bestil

 

Et grundlæggende og stadig anvendt værk om sammenhængen mellem børns liv og læring, om den moderne livsførelses indvirkning på barnet og dets udvikling, om vigtigheden af også at prioritere barnets mulighed for alene-ro, hvile, søvn, drøm, fantaseren og kærlighed midt i det aktive liv med leg, spil, sport og skolearbejde - desuden en central beskrivelse af, hvad stress og stolesidning gør ved børn. Som sådan en fremragende bog at sammen-læse med Hørlych Karlsens nyere udgivelser med tilsvarende problemstillinger, som ernæringen set i forhold til hele barnets situation (i Livsenergiens børn,) og stress set i forhold til hele kroppens reaktionsmønster (udførligt beskrevet i den af Hørlych Karlsen og Vestergaard Pedersen oversatte Gennem huden. Indre organmassage).

 

“Det vil sige, det var altså meningen, at jeg blot skulle kigge. Men den var så spændende, at jeg kom til at læse det hele… alene på grund af dens holdning til børn er den værd at læse af alle børnevenner… Det begynder med “Liv og læring”, og det er dejlig og varm læsning, og sådan fortsætter det hele vejen igennem bogen… Læs denne udmærkede bog og bemærk denne sætning i slutningen af bogen: “De nye handlinger må bygge på nye holdninger.” Bent Dyrby, Matematik.

 

“Jeg kan meget varmt anbefale, at man anskaffer sig bogen, da den er et redskab, som man kan vende tilbage til igen og igen.” Ane Marie Juel, Folkeskolen.

“Hugo Hørlych Karlsen viser i bogen, at det afgørende ikke blot er, at barnet lærer at læse, skrive, regne, synge, danse… Ligeså afgørende er måden, det sker på. Jeg oplever, at han… beskriver det, jeg som børneergoterapeut ønsker at formidle… Jeg vælger her at citere nogle af de gode sætninger, som det er værd at gøre til sine egne: * Barnet kan bruge sin krop. Altså må den ikke sættes til side, men være grundlag for undervisningen * Grundlaget for at udvikle skolefærdighederne er, at barnet får mulighed for kropsligt-konkret at erfare bevægelse og tyngdekraft * Kropslig erfaring med bevægelse, tyngdekraft, rum, tid og social handlen er det afgørende for, at barnet kan erfare, lade sig informere om og gradvist komme til at mestre de ønskede kulturteknikker (læsning osv.) * Den dårligst tænkelige måde at udvikle et barns tale, fortælleevne og ordforråd på er at fastlåse det på en stol og give det ord i stedet for bevægelse, det er at give det sten for brød. Sådan!… Læs den! Og anbefal andre, der arbejder med børn, at gøre det samme.” GG, Ergoterapeuten.

“Man mærker tydeligt, at en bred teoretisk viden er koblet sammen med en del praksiserfaringer, som også kursusdeltagere har bidraget med, og det er der kommet en god bog ud af… Hugo Hørlych Karlsen gør rede for sammenhængen mellem børns udvikling, leg og læring set under synsvinklen: den moderne livsførelse… De mange instruktive fotos, der viser gode og dårlige arbejdsstillinger og -situationer, er en del af bogens argumentation.” Birte Eskelund, Noter.

Forlag og bogsalg

 

Trykte bøger, lydbøger, ebøger

 

Bestilling hos os:

Ring 98 58 22 00, mail,

eller afkryds i Bestillingsliste.

 

Ebøger direkte fra os leveres

i form af links til download

inden for 24 timer

i formaterne epub, mobi og pdf.

 

Trykte bøger og lydbøger

bestilt inden 13:00 hverdage afsendes samme dag.

Cookies

 

Hverken vi selv, eller one.com, som denne hjemmeside er hostet hos, bruger cookies.

Vi har heller ingen indlejringer fra tredjeparter.